
	
   1	
  

Briefing Paper: Workers Independent News v. FCC 
 

John Nathan Anderson 
Assistant Professor and Director of Broadcast Journalism 

Brooklyn College, City University of New York 
Co-founding Producer, Workers Independent News 

 

Background: Workers Independent News (WIN) is the first syndicated labor radio news program 

to be launched in the United States in more than 50 years.1 Based in Madison, Wisconsin and 

founded in 2001, the fully credentialed non-profit news organization produces daily headline 

newscasts and longer-form feature programs for distribution on the air and online.  

Workers Independent News was created because labor news has all but disappeared from the 

public airwaves. Although it once enjoyed prominent attention (primarily in newspapers and on 

the radio), the trends of consolidation and hyper-commercialism in the U.S. media environment 

over the last 30 years have decimated labor news coverage. As a result, news and issues by, for, 

and about working Americans have all but disappeared from commercial media, or are provided 

with no meaningful context. 

To break this blackout, Workers Independent News adopted an innovative distribution model. 

Not only does it offer its programs for free to any broadcast outlet that desires to carry it, but it 

also purchases airtime on commercial stations for carriage. The logic is simple: commercial 

broadcasting is based on a market-model, and if these outlets do not deign to provide labor news, 

WIN will pay for the privilege of being heard.  

Furthermore, most labor news (and many other forms of independent media) has been ghettoized 

to non-commercial, community media outlets; while the these platforms are authentically 

valuable in their own right, the majority of working Americans do not engage with them. But by 

providing news of direct contextual importance within the conduits of media they typically 

consume, Workers Independent News could boost its potential reach and impact. 

 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
1. http://www.laborradio.org/. 



	
   2	
  

Federal Communications Commission rules require commercial stations that are paid to carry 

Workers Independent News to run an announcement disclosing that WIN paid for the airtime, in 

compliance with sponsorship identification regulations. For nearly 13 years, this distribution 

model worked very well: WIN has been broadcast on hundreds of commercial and 

noncommercial radio stations in the United States, including carriage on news/talk stations in 

major markets such as New York, Los Angeles, Chicago, and St. Louis, to name just a few. 

The FCC Case: In 2009, a complaint was filed with the FCC regarding the carriage of Workers 

Independent News by WLS-AM in Chicago. WLS is one of Chicago’s oldest radio stations; its 

50,000-watt signal covers much of the Midwest and can be heard across most of the continental 

United States at night. The complaint alleged that, in a fraction of the instances where WLS aired 

Workers Independent News material, it failed to run the required sponsorship announcement. In 

2013, the FCC issued a Notice of Apparent Liability to WLS for violating the sponsorship 

identification rules, and in February 2014 formalized its ruling and fined WLS $44,000.2  

On a purely technical level, the FCC is simply upholding the law: if someone pays for airtime, 

and the material does not explicitly promote a product or service, the station needs to disclose 

that. 

But the FCC’s decision did not stop there. In explaining the severity of the fine, the Commission 

is quite explicit in its journalistic determination: Workers Independent News is, in fact, not news. 

After first defining it as "informational program material" (p. 2) and transcribing an entire WIN 

newscast (p. 2-3), the FCC then discusses the legal merits of the case. It first insinuates that 

Workers Independent News may meet the criteria of being misleading or deceptive program 

material, thus triggering the fine (p. 5). 

 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
2. Federal Communications Commission, In the Matter of Radio License Holding XI, LLC, File 
No. EB-09-IH-0574, February 10, 2014, 
http://transition.fcc.gov/Daily_Releases/Daily_Business/2014/db0210/FCC-14-10A1.pdf (March 
18, 2014). 



	
   3	
  

I strongly encourage you to read the transcribed newscast. In a nutshell, the story is about federal 

economic stimulus funding in Illinois. It quotes a state representative, who hopes the Legislature 

uses the money to rehabilitate the state’s infrastructure, and the state’s secretary for veterans 

affairs, who hopes that some of those construction jobs might go to veterans, who are historically 

underemployed. All things considered, it’s fairly milquetoast, and certainly pitches no product, 

service, or persuasive ideology—nothing out of line with what commercial news operations 

regularly air. 

In assessing the severity of the fine, "the Commission considered the nature, circumstances, and 

gravity of the violations in noting that the announcements in question were formatted and 

presented as news" (p. 7), and chastised WLS for not correcting the record: "e.g. broadcast 

announcements notifying listeners that the 11 90-second advertisements previously aired were 

not, in fact, news stories…the station’s listeners were exposed to material that appeared to be 

objective news stories deprived of the knowledge that the material was, in fact, prepared to 

convey the particular point of view of the organization that paid…the Licensee…to air it." (p. 8). 

The Implications: Although Workers Independent News is a third party in the FCC’s dispute 

with WLS, and believes that the FCC’s fine against WLS for failing to provide sponsorship 

identification is appropriate, the agency’s journalistic determination is extremely troubling. 

Indeed, it is the first time in the history of U.S. broadcasting that the FCC has declared a news 

organization illegitimate.  

When the FCC first proposed the WLS fine last year, Workers Independent News executive 

producer Frank Emspak reported a definite chilling effect. "Before the FCC fine was announced, 

we had two radio stations that were interested in airing our news," he said. "Now we can’t get 

those stations to call us back. It feels like we might be on some sort of blacklist, but we’re not 

sure."3  

 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
3. Mike Elk, “FCC Fines Radio Station for Airing ‘Fake News’ from Labor News Show,” In 
These Times, February 28, 2012, 
http://inthesetimes.com/working/entry/12806/fcc_fines_illinois_radio_state_for_fake_news_abo
ut_workers (March 18, 2014). 



	
   4	
  

There are two planes of irony to this case. The first is that commercial broadcast journalism 

regularly engages in practices that fall below the ethical standards of Workers Independent 

News. One need look no further than the use of Video or Audio News Releases in newscasts. 

VNRs are typically produced by a company seeking to promote a product or service, and are 

formatted and presented just like a commercial television news segment, often with a generic 

narration.  

When they are fed to television stations (for free), the VNR packages are tagged with a slate that 

identifies their sponsor—but television stations do not run these disclosures in their newscasts. In 

fact, stations often re-brand video news releases as their own reportage by having a local reporter 

voice the story and use their own on-screen graphics during the story, but otherwise run the VNR 

unedited. 

In 2006, the Center for Media and Democracy conducted an investigation into the use of video 

news releases and found them quite widespread. Over a 10-month period, they identified 77 

television stations in markets large and small that aired some 36 VNRs without disclosure.4 In a 

follow-up six-month study, the Center identified another 46 stations in 22 states that had aired 

VNRs without disclosure.5 

When this information was brought to the attention of the Federal Communications Commission 

and it began to investigate the practice as a violation of its sponsorship identification rules, the 

Radio Television Digital News Association (RTDNA) intervened, claiming that full disclosure of 

video news releases violated the First Amendment editorial privileges of broadcast journalism. 

Even if some television news was indeed not news (i.e., a VNR), the practice “provides no 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
4. Diane Farsetta, “Fake News: Widespread and Undisclosed,” Center for Media and 
Democracy, April 6, 2006, http://www.prwatch.org/fakenews/execsummary (March 18, 2014). 
 
5. Diane Farsetta and Daniel Price, “Still Not the News: Stations Overwhelmingly Fail to 
Disclose VNRs,” Center for Media and Democracy, November 14, 2006, 
http://www.prwatch.org/fakenews2/execsummary (March 18, 2014). 



	
   5	
  

credible basis upon which the FCC can justify the extraordinary step of inserting itself into 

broadcast newsrooms and questioning their exercise of editorial discretion.”6  

The Center for Media and Democracy, in conjunction with Free Press, filed sponsorship 

identification complaints with the FCC against 111 television stations for airing video news 

releases without disclosure. In 2007, the FCC fined one of Comcast’s regional television news 

networks $20,000 for violating the sponsorship identification rules,7 and in 2011 it fined two 

television stations in Minneapolis and New Jersey $4,000 each for airing unattributed VNRs.8  

In all of these cases, the FCC made no determinations on the news value of video news releases 

themselves. Yet in 2014, when a bona-fide news organization pays for commercial carriage and 

the station fails to disclose, the FCC determines, on no evidentiary basis, that propaganda of 

some sort must be afoot. Something does not compute.  

The deeper irony resides within the FCC itself. Less than three weeks after the agency ruled on 

the legitimacy of Workers Independent News, Republican FCC Commissioner Ajit Pai launched 

a campaign against a proposed FCC study of Critical Information Needs. The study would have 

deeply explored the news ecosystems of several U.S. media markets to better understand how the 

mix of stories and media outlets that make up our public discourse actually become "the news."  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
6. John Eggerton, “RTDNA Slams VNR Study, FCC Investigation,” Broadcasting & Cable, 
November 14, 2006, http://www.broadcastingcable.com/news/local-tv/rtnda-slams-vnr-study-
fcc-investigation/40379 (March 18, 2014). 
 
7. Diane Farsetta, “Four More Fines for Fake News: FCC Says VNRs Are “Valuable 
Consideration,” Center for Media and Democracy, October 1, 2007, 
http://www.prwatch.org/news/2007/10/6504/four-more-fines-fake-news-fcc-says-vnrs-are-
valuable-consideration (March 18, 2014). 
 
8. See James Rainey, “On the Media: FCC takes belated action on ‘fake news’,” Los Angeles 
Times, March 30, 2011, http://articles.latimes.com/2011/mar/30/entertainment/la-et-onthemedia-
20110330 (March 18, 2014), and David Oxenford, “FCC Fines Two TV Stations $4,000 for 
Airing Video News Releases Without Sponsorship Identification, Even Though the Stations 
Were Not Paid for the Broadcast,” Broadcast Law Blog, March 25, 2011, 
http://www.broadcastlawblog.com/2011/03/articles/fcc-fines-two-tv-stations-4000-for-airing-
video-news-releases-without-sponsorship-identification-even-though-the-stations-were-not-paid-
for-the-broadcast/ (March 18, 2014). 



	
   6	
  

 

As a work of journalism research, the FCC’s proposal was unprecedented: there’s never been a 

truly systematic analysis of entire media markets with such ambitious depth and breadth, and the 

data collected would have had implications far beyond the FCC itself, as it addresses 

fundamental questions about the operation of the “public sphere” in modern America.9 

Commissioner Pai perceived the Critical Information Needs Study as a step toward the FCC 

becoming “newsroom police,” and after using the bully pulpits of Fox News, CNBC, and the 

Wall Street Journal to decry the proposed study, the FCC capitulated and canceled the entire 

project. Pai reveled in his accomplishment: "In our country, the government does not tell the 

people what information they need. Instead, news outlets and the American public decide that for 

themselves."10  

Yet this is precisely what the FCC has done in backhandedly impugning the legitimacy of 

Workers Independent News. The irony has not been lost on Emspak. "Fox News isn’t fined by 

the FCC for being liars, but here [WLS is] fined for carrying so called ‘fake news’ about 

workers."11  

Next Steps: Although it was correct in determining that WLS violated its sponsorship 

identification rules, this does not give the Federal Communications Commission the authority to 

determine what is or is not journalism. Such precedential decisions, albeit minor in the moment, 

can lead to deleterious outcomes over the longer term. Thus the FCC must be persuaded to 

rescind its determination on the legitimacy of Workers Independent News.  

I have filed a Freedom of Information Act request with the FCC for the entire file of its case 

involving WLS, in order to better understand the rationale behind the initial complaint and the 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
9. See John Anderson, “Abusing the Bully Pulpit,” DIYmedia.net, February 25, 2014, 
http://diymedia.net/wordpress/2014/02/25/abusing-the-bully-pulpit/ (March 18, 2014). 
 
10. Federal Communications Commission, “Commissioner Pai Statement on the Cancellation of 
the CIN Study,” February 28, 2014, http://www.fcc.gov/document/commissioner-pai-statement-
cancellation-cin-study (March 18, 2014).	
  
 
11. Elk, supra note 3. 



	
   7	
  

agency’s decision. I am also working with legal and communication scholars on a plan to appeal 

the FCC’s decision on the grounds that it abridges the First Amendment rights of Workers 

Independent News and the journalists who have (and still) work for the organization, and that the 

FCC’s determination has caused WIN material harm.   

It is highly likely that the FCC will deny this appeal, for WIN does not have direct standing in 

the WLS case as it is not a licensed radio broadcaster. However, exhausting administrative 

remedies is required before moving on to the D.C. Circuit Court of Appeals—the federal court 

directly tasked with adjudicating FCC regulatory decisions.  

Precedent does exist at this level for third parties to appeal decisions of regulatory agencies, 

especially when they violate the Constitutional rights of those parties, and there is a reasonable 

likelihood of succeeding on the merits of the case. 

The FCC says it will respond to my FOIA request by no later than April 14, 2014, and the 

information gleaned from this process will help shape the details of this appeal. I am also 

reaching out to fellow journalists and scholars for advice and solidarity on this arduous yet 

necessary journey. 

 

 


