FCC Facilitated Right-Wing Hit Job on Workers Independent News

A year and a half since I tendered my Freedom of Information Act request with the Federal Communications Commission on its disturbing foray into determining the legitimacy of broadcast news outlets, the agency has finally responded. And it was with a big middle finger: of the more than 4,200 pages of documentation the agency identified as related to the case, the FCC released a paltry 88 (embedded at bottom).

The vast majority of this release is meaningless. It includes copies of the official orders in the WLS sponsorship-identification case, copies of the spot-sales contracts Workers Independent News entered into with WLS (it spent more than $33,000 to air its newscasts and feature programs on the station over a three-month period), official correspondence between the FCC and WLS’ attorneys related to the initial complaint inquiry, and some redacted e-mail correspondence between FCC staffers regarding the collection of the $44,000 fine assessed against WLS.

However, what little useful information gleaned from the disclosure only heightens the suspicion that the sponsorship-identification case against WLS was not motivated by the station’s failure to disclose (in a fraction of instances) that Workers Independent News had paid for its airtime, but rather by a right-wing operative seeking to muzzle Workers Independent News on ideological grounds. Read More

Professional Miscellany

It’s been a busy academic year, and we’re only two months in! Here are some things going on in my professional life that might be of interest to you:

Radio’s Digital Dilemma will be released in paperback next year, somewhere in the January/February timeframe. This came as a pleasant surprise, and signifies that Routledge thinks there’s a larger readership beyond the few hundred that can afford the exorbitantly-priced hardcover.

RDD will be available via Routledge Paperbacks Direct, a publish-on-demand system which absolves the need for bulk print-runs. Read More

Actual Fake News Costs TV Station $115,000

Back in 2009, Journal Broadcast Corporation’s KTNV-TV in Las Vegas ran a series of “special reports” on the liquidation sales of auto dealerships formatted like news stories, aired immediately adjacent to the station’s weekend newscasts, with a “staff person…posing as a journalist” in each one. Surprise: the dealerships paid for the “coverage.” After a five-year investigation, Journal and the FCC entered into a consent decree released on Friday that has Journal fessing up to the deception and making a voluntary contriubtion of $115,000 to the U.S. Treasury.

According to the decree, the caper was the brainchild of Vegas-area advertising agency, and the complainant was another TV station in the market. It originally alleged that three stations were involved in the pay-for-coverage business, but the FCC’s only dimed one of them. Between May and August 2009, KTNV ran 27 of these “special reports.” Read More

FCC FOIA Request in Official Limbo

It’s been nearly three months since I last heard from the Federal Communications Commission about the agency’s determinations on the journalistic legitimacy of a news organization I founded more than a decade ago.

For those just tuning in: earlier this year, the FCC fined a Chicago radio station more than $40,000 for airing newscasts produced by Workers Independent News. The FCC, in historically unprecedented fashion, categorized WIN as something other than journalism and admonished the offending station for deceiving its listeners.

I filed a FOIA request to get a sense of just how the FCC came to this determination, and what the implications of its decision might be on other independent media outlets seeking public access to the airwaves. The FCC, to put it mildly, has been less than helpful. Read More